In stap 3 is de echte start van de dialoog in de teams. Het draait hier om communicatie over veiligheid en deelnemen aan de nieuwe aanpak.
In de organisatie is bekend hoe veiligheid wordt ervaren door de medewerkers en wat de dilemma’s zijn. De dialoog over veiligheid is in gang gezet en wordt open, respectvol en eerlijk gevoerd. De medewerkers nemen zelf vanuit hun vakmanschap verantwoordelijkheid voor het verbeteren van de veiligheid. Ook is de dialoog tussen bestuurder en werkvloer tot stand gekomen. De Bezieler weet wat er leeft op de werkvloer, welke dilemma’s er spelen. De medewerkers, de Doeners, voelen zich gesteund door de Bezieler.
Activiteiten
Stap 3 bestaat uit drie cycli van vier activiteiten. Door dezelfde activiteiten drie keer te doorlopen, wordt de werkwijze een onderdeel van het gewone werk. De doorlooptijd van een cyclus is circa 8 weken.
a. Teamcoachingssessie
Deze activiteit is optioneel. In drie Teamcoachingssessies van een (externe) teamcoach krijgen de Aanjagers tools en methodieken aangereikt om hun eigen vaardigheden, competenties en oplossingsgerichtheid op het gebied van veiligheid te vergroten en de dialoog hierover op gang te brengen. Hiermee kunnen zij medewerkers in hun kracht zetten en hun zelfstandigheid op dit gebied vergroten.
b. Veiligheidspeiling
Voor het team en de Aanjager is het belangrijk om voor de Veiligheidsdialoog te weten welke thema’s spelen in het team. Daarom voert de Ondersteuner die in het Projectteam deze taak heeft gekregen een Veiligheidspeiling uit. Tijdens de peiling reageren medewerkers anoniem op een korte lijst stellingen en dilemma’s over veilig werken. Deze Veiligheidspeiling kan via een online tool, maar ook schriftelijk.
c. Veiligheidsdialoog
De Aanjager zet de VeiligPlus-aanpak op de agenda van de teambijeenkomst. Hier vindt de
feitelijke Veiligheidsdialoog plaats. Hierin gaan de Doeners met elkaar in gesprek gaan over
veiligheid. De Aanjager presenteert de resultaten uit de peiling, inspireert met voorbeelden, en nodigt Doeners uit hun eigen ideeën te delen. Problemen worden zoveel mogelijk direct opgelost en waar nodig achteraf besproken met orthopedagoog, gz-psycholoog of arts.
d. Veiligheidsronde
De Bezieler toont zijn blijvende betrokkenheid via de Veiligheidsronden. Tijdens deze aangekondigde, periodieke bezoeken aan de afdelingen bevraagt de Bezieler de medewerkers. Hij nodigt ze uit hun mening te geven en geeft ruimte aan eigen expertise en invulling. Nadien geeft de Bezieler terugkoppeling aan het topmanagement en Projectteam. Waar nodig neemt de Bezieler direct besluiten om issues die het gevoel van veiligheid blokkeren weg te nemen.