In de eerste stap gaat het erom dat bestuur en management van de zorgorganisatie het belang van veiligheid onderkennen en zich committeren aan de VeiligPlus-aanpak. De continue dialoog over veiligheid wordt prioriteit bij het topmanagement. Eén bestuurder wordt Bezieler en daarmee het gezicht van de nieuwe aanpak. Het Projectteam wordt geïnstalleerd.
Resultaat
Eindresultaat van deze stap is dat bestuur en management overtuigd zijn van het belang van een continue dialoog en oplossingen over veiligheid en oplossingsmechanismen. Ze spreken hun commitment hiervoor uit en investeren tijd en energie in de VeiligPlus-aanpak. Er is een duidelijk overzicht van wat er al aan mogelijke oplossingen is binnen de eigen organisatie. Een Bezieler is aangewezen en een Projectteam geïnstalleerd.
Activiteiten
a. Inventarisatie
Vaak zijn organisaties al langer bezig met veiligheid op de werkvloer. Belangrijk is om daarbij aan te sluiten. De Ondersteuners stellen een overzicht op van al beschikbare maatregelen en activiteiten. Denk aan beleid, protocollen, instrumenten, onderzoeken naar medewerkertevredenheid, verzuimcijfers, meldingenfrequentie en dergelijke.
b. Prioriteiten stellen
Met het overzicht stellen Ondersteuners vast op welke punten verbetering nodig is. De Ondersteuners toetsen bij leidinggevenden of deze bevindingen kloppend, actueel en volledig zijn. Belangrijk is om gezamenlijk een prioriteitenlijst vast te stellen van de speerpunten. Deze lijst vormt de basis van de erkenning van de noodzaak van de VeiligPlus-aanpak.
c. Erkenning noodzaak
Deze stap draait om het creëren van draagvlak bij de sleutelfiguren (bestuur, OR, HR en
Arbo). De Ondersteuners zorgen dat het bestuur wordt geïnformeerd over de prioriteitenlijst en over de mogelijkheden van de VeiligPlus-aanpak. Het bestuur wijst een Bezieler aan. De Bezieler en Ondersteuners tekenen een gezamenlijke verklaring ter ondersteuning van de aanpak. De Bezieler zet de VeiligPlus-aanpak op de agenda van het reguliere managementoverleg.
d. Samenstelling Projectteam
Er wordt een projectleider aangewezen die een gevarieerd Projectteam samenstelt. De belangrijkste rollen moeten vertegenwoordigd zijn. Het team bestaat bijvoorbeeld uit de projectleider, een personeelsfunctionaris, een leidinggevende, twee Aanjagers, twee of drie Doeners, de veiligheidsspecialist in de organisatie en een medewerker communicatie. Niet alle rollen hoeven bij alle activiteiten en overleggen aanwezig te zijn.