Met de VeiligPlus-aanpak kan elke organisatie in de gehandicaptenzorg zelf aan de slag om elk gevoel van onveiligheid bespreekbaar te maken. In vier stappen creëer je samen een continue dialoog over veiligheid. Dus lees de website door, download de gratis materialen en ga samen aan de slag.
Ieder heeft zijn eigen rol
De aanpak werkt alleen als iedereen samenwerkt en de belangrijkste personen een rol hebben bij elke stap. De betrokken rollen zijn:
- De Doeners: de zorgprofessionals op de werkvloer.
- De Ondersteuners: stafmedewerkers zoals HR, arbo- en gedragskundigen die helpen met kennis en middelen en oplossingen omzetten in beleid.
- De Aanjagers: ambassadeurs dicht bij de werkvloer, zoals een teamleider of aandachtsfunctionaris. Zij zorgen ervoor dat de dialoog in hun team op gang komt en blijft.
- Het Projectteam: een team dat afdelingsoverstijgende zaken organiseert en de VeiligPlus-aanpak coördineert. De projectleider is intern en extern het aanspreekpunt van het Projectteam en trekt het project.
- De Bezieler: één persoon in de top van de organisatie, meestal een bestuurder. Hij of zij draagt de VeiligPlus-aanpak uit in woord en daad, stelt zich open voor een dialoog met de werkvloer en is de schakel tot het doorzetten van oplossingen.
Vier stappen
De VeiligPlus-aanpak bestaat uit vier stappen die samen tot het beste resultaat leiden. Omdat iedere organisatie in de gehandicaptenzorg echter verschillend is, is de VeiligPlus-aanpak flexibel. Zo kun je per stap zelf invulling geven aan de exacte activiteiten per stap.